Ik zou het een gemiste kans vinden wanneer bij het ophogen van de wijk de openbare ruimte weer in de huidige situatie wordt ingericht. Ik ben van mening dat dit juist een kans is om op zoek te gaan naar ruimte voor bijvoorbeeld parkeren. Dat is namelijk het grootste pijnpunt van dit buurtje. Hieronder geef ik enkele voorbeelden van problemen en ideeën/wensen voor de Ambachtenbuurt-Zuid:
• De snelheid van auto’s ligt te hoog. Zeker in de straten die als woonerf zijn aangemerkt. Extra verkeersdrempels of andere snelheidbeperkende maatregelen zijn gewenst. In mijn geval vooral in de Glazenierstraat (is woonerf, maar wordt niet door iedere weggebruiker als zodanig herkend).
• Op dit moment wordt er op plekken geparkeerd waar dat niet de bedoeling is. Ik weet dat er weinig parkeerplekken zijn, maar parkeren buiten de parkeervakken in een woonerf is hinderlijk.
• Langs de Gildeweg wordt tussen Glazenierstraat en Schrijnwerkerstraat geparkeerd langs de straat. Hierdoor kunnen auto’s vanuit twee richtingen niet langs elkaar rijden. Wellicht kan er nagedacht worden over éénrichtingverkeer in de Ambachtenbuurt-Zuid, bijvoorbeeld in de straten die als woonerf zijn aangemerkt. Maar ook aan de Gildeweg kan eenrichtingsverkeer de oplossing zijn voor de zoektocht naar ruimte voor parkeren, groen, etc. Bovendien ben ik van mening dat dit in combinatie met snelheidbeperkende maatregelen de verkeersveiligheid kan verhogen.
• Eén van de weinige plekken waar mogelijk extra parkeervakken gerealiseerd kunnen worden in de huidige situatie is langs de Gildeweg tussen Barbierpad en Glazenierstraat.
• Verder zie ik geen voordelen van het afsluiten van de Schrijnwerkerstraat voor auto’s bij het kruispunt Gildeweg/Glazenierstraat/Schrijnwerkerstraat door daar een fietspad te creëren. Het afsluiten van deze weg zorgt bij het zoeken naar een parkeerplek waarschijnlijk alleen maar voor meer vervoersbewegingen en irritatie.
Op de plek van het nieuwe fietspad zorgt de huidige geel gestreepte stoeprand er nu al voor dat er niet geparkeerd wordt. Het ziet er niet uit, maar het werkt wel. Daar waar de geel gestreepte stoeprand stopt staan nu regelmatig auto’s op de stoep geparkeerd. Dit is aan de Gildeweg tussen Barbierpad en Schrijnwerkerstraat naast het appartementencomplex.
• Op dit moment rijden grote vrachtauto’s zich regelmatig klem in de Ambachtenbuurt (in de bocht van de Gildeweg bij het Barbierpad). Vaak zijn zij per abuis verkeerd gereden. Een verkeersbord aan het begin van de Ambachtenbuurt kan dit hopelijk verhelpen.
Beste Ton,
Bedankt voor de uitgebreide reactie. Wij nemen jouw opmerkingen mee in alle verzamelde wensen, die tijdens de eerste bewonersavond zijn opgehaald.
Op een later moment komen wij hierop terug op de projectpagina Ambachtenbuurt Zuid en in de nieuwsbrief die huis aan huis wordt verspreid.
Met vriendelijke groeten,
Het zou wenselijk zijn als er in de poort van de Heelmeesterstraat tussen 24 en 26 naar het Barbierpad aan beide kanten van die schaarhekjes geplaatst worden na de ophoging want kinderen (ook volwassenen) lopen en/of rijden met hun fiets en skelters en steps zo de weg op.
Rollen
Ik zou het een gemiste kans vinden wanneer bij het ophogen van de wijk de openbare ruimte weer in de huidige situatie wordt ingericht. Ik ben van mening dat dit juist een kans is om op zoek te gaan naar ruimte voor bijvoorbeeld parkeren. Dat is namelijk het grootste pijnpunt van dit buurtje. Hieronder geef ik enkele voorbeelden van problemen en ideeën/wensen voor de Ambachtenbuurt-Zuid:
• De snelheid van auto’s ligt te hoog. Zeker in de straten die als woonerf zijn aangemerkt. Extra verkeersdrempels of andere snelheidbeperkende maatregelen zijn gewenst. In mijn geval vooral in de Glazenierstraat (is woonerf, maar wordt niet door iedere weggebruiker als zodanig herkend).
• Op dit moment wordt er op plekken geparkeerd waar dat niet de bedoeling is. Ik weet dat er weinig parkeerplekken zijn, maar parkeren buiten de parkeervakken in een woonerf is hinderlijk.
• Langs de Gildeweg wordt tussen Glazenierstraat en Schrijnwerkerstraat geparkeerd langs de straat. Hierdoor kunnen auto’s vanuit twee richtingen niet langs elkaar rijden. Wellicht kan er nagedacht worden over éénrichtingverkeer in de Ambachtenbuurt-Zuid, bijvoorbeeld in de straten die als woonerf zijn aangemerkt. Maar ook aan de Gildeweg kan eenrichtingsverkeer de oplossing zijn voor de zoektocht naar ruimte voor parkeren, groen, etc. Bovendien ben ik van mening dat dit in combinatie met snelheidbeperkende maatregelen de verkeersveiligheid kan verhogen.
• Eén van de weinige plekken waar mogelijk extra parkeervakken gerealiseerd kunnen worden in de huidige situatie is langs de Gildeweg tussen Barbierpad en Glazenierstraat.
• Verder zie ik geen voordelen van het afsluiten van de Schrijnwerkerstraat voor auto’s bij het kruispunt Gildeweg/Glazenierstraat/Schrijnwerkerstraat door daar een fietspad te creëren. Het afsluiten van deze weg zorgt bij het zoeken naar een parkeerplek waarschijnlijk alleen maar voor meer vervoersbewegingen en irritatie.
Op de plek van het nieuwe fietspad zorgt de huidige geel gestreepte stoeprand er nu al voor dat er niet geparkeerd wordt. Het ziet er niet uit, maar het werkt wel. Daar waar de geel gestreepte stoeprand stopt staan nu regelmatig auto’s op de stoep geparkeerd. Dit is aan de Gildeweg tussen Barbierpad en Schrijnwerkerstraat naast het appartementencomplex.
• Op dit moment rijden grote vrachtauto’s zich regelmatig klem in de Ambachtenbuurt (in de bocht van de Gildeweg bij het Barbierpad). Vaak zijn zij per abuis verkeerd gereden. Een verkeersbord aan het begin van de Ambachtenbuurt kan dit hopelijk verhelpen.
Rollen
Beste Ton,
Bedankt voor de uitgebreide reactie. Wij nemen jouw opmerkingen mee in alle verzamelde wensen, die tijdens de eerste bewonersavond zijn opgehaald.
Op een later moment komen wij hierop terug op de projectpagina Ambachtenbuurt Zuid en in de nieuwsbrief die huis aan huis wordt verspreid.
Met vriendelijke groeten,
Rollen
Het zou wenselijk zijn als er in de poort van de Heelmeesterstraat tussen 24 en 26 naar het Barbierpad aan beide kanten van die schaarhekjes geplaatst worden na de ophoging want kinderen (ook volwassenen) lopen en/of rijden met hun fiets en skelters en steps zo de weg op.
Meepraten?