Let op: meepraten kan tot en met woensdag 23 juli 2025. Praat mee en ontvang een reactie van het projectteam.
In Schiedam streven we ernaar om een leefbare, gezonde en aantrekkelijke stad te zijn, waar we met plezier wonen, werken en verblijven. Daarom maken we duidelijke keuzes voor de toekomst en één daarvan is investeren in goede fietspaden. Dit past volledig binnen de gemeentelijke Mobiliteitsvisie, die is vastgesteld door de gemeenteraad en waarin duurzame en gezonde vervoersmiddelen centraal staan.
Samen met de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) werken we aan een Metropolitane Fietsroute (afkorting: MFR). Een snelle en comfortabele fietsverbinding tussen grote woon- en werkgebieden. Eén van die routes loopt van de gemeente Westland naar het centrum van Rotterdam.
Dankzij dit nieuwe fietspad wordt fietsen veiliger en prettiger. Het zorgt voor een betere bereikbaarheid en is een goed alternatief voor de auto. De MRDH betaalt een groot deel van de kosten. De gemeenten leggen het fietspad aan.
Onderscheid in aanpak
Bij de Burgemeester Knappertlaan en Rotterdamsedijk worden de fietspaden verbreed en ook de kruispunten worden aangepast. Het stuk in de binnenstad is complexer. Hier worden niet alleen de fietspaden verbreed, maar ook de stoepen worden op sommige plekken verbreed. Daarnaast komt er meer ruimte voor hoogwaardig groen. Zo ontstaat er meer ruimte voor bezoekers, bewoners en ondernemers van de binnenstad. Terrassen en de stallingsruimte kunnen daardoor groter worden en de toevoeging van groen maakt de stad klimaatadaptiever en prettiger om in te verblijven. De toegestane snelheid van de auto’s zal verlaagd worden van 50km/h tot 30km/h. Dit zorgt voor minder verkeerslawaai en minder vuile lucht.
Op deze manier wil Schiedam haar binnenstad aantrekkelijker maken en wil Schiedam alvast voorbereid zijn op de gebiedsontwikkeling van de Glasbuurt en M4H.
Overige werkzaamheden
Tegelijkertijd met de aanleg van de Metropolitane Fietsroute fase 2 en het aanpassen van de kruispunten, zullen ook andere werkzaamheden worden uitgevoerd in de openbare ruimte. De vier belangrijkste werkzaamheden zijn:
1. Verlagen maximum snelheid naar 30 km/uur
Met de start van de werkzaamheden wordt een 30 kilometerzone ingevoerd. Hiervoor worden de rijbanen versmald en worden de aanwezige snelheidsdrempel op deze maximale snelheid afgestemd. Hiermee wordt uitvoering gegeven de Mobiliteitsvisie. Hierdoor wordt de binnenstad verkeersveiliger wordt er minder verkeerslawaai verwacht.
2. Vergroenen van de openbare ruimte
Door het versmallen van de rijbanen en het aanpassen van de kruispunten ontstaat meer ruimte voor groen.
3. Vervangen van het riool
De gemeente Schiedam wil zoveel mogelijk werkzaamheden tegelijk uitvoeren om de overlast voor bewoners zo kort mogelijk te houden. Eén van de werkzaamheden is het vervangen van het riool. Op een aantal plekken langs de route is het nodig om bepaalde verouderde riolering te vervangen. Deze werkzaamheden worden gelijktijdig met de aanleg van het fietspad meegenomen.
4. Werkzaamheden kabels en leidingen
Het fietspad wordt verbreed van gemiddeld 2,5 meter naar 3 meter en voorzien van asfalt. Hierdoor kunnen kabels en leidingen, ofwel K&L, die eerst onder de stoep lagen, onder het asfalt komen te liggen. Voor sommige nutsbedrijven is het niet wenselijk dat deze onder asfalt komen te liggen. Dit is met name van toepassing voor K&L waaraan regelmatig werkzaamheden worden uitgevoerd, zoals de huisaansluitingen. Deze K&L worden voorafgaand aan onze werkzaamheden door de nutsbedrijven verplaatst richting de stoep.
Verwachte start
Het streven is om in mei 2026 te starten met de werkzaamheden. Naar verwachting zijn de werkzaamheden eind 2027 afgerond. Een definitieve planning en fasering volgt na aanbesteding en er een aannemer is geselecteerd.
Participatie
Als bewoner kunt u meedenken over praktische onderdelen van het voorlopig ontwerp. Denk aan zaken die nog ontbreken of volgens uw ervaring anders of beter kunnen. Het projectteam bekijkt alle reacties zorgvuldig en beoordeelt of suggesties passen binnen de wettelijke kaders, richtlijnen en het Handboek openbare ruimte.
Bij het maken van het ontwerp is al zoveel mogelijk gekeken naar wat technisch en ruimtelijk haalbaar is. Denk aan zaken zoals verkeersveiligheid, de beschikbare ruimte en de manier waarop het uitgevoerd kan worden. Daardoor zijn sommige keuzes al aan het begin van het proces gemaakt. Op basis van deze uitgangspunten is de route van de Metropolitane Fietsroute vastgesteld, net als de eisen waar het fietspad aan moet voldoen.
Ook is besloten dat er een rotonde komt op de Koemarkt en is de inrichting daarvan opgenomen in het voorlopig ontwerp. Voor de kruispunten Gerrit Verboonstraat – Oranjestraat – Lange Nieuwstraat en Nieuw Mathenessestraat – Rotterdamsedijk – Boerhaavelaan is gekozen voor een aangepaste inrichting, waarvan de nieuwe verkeerstructuur grotendeels vastligt.
Kan ik bezwaar maken?
Ja, dat kunt u. De kruispunten kunnen alleen worden aangepast nadat het college heeft ingestemd met een Verkeersbesluit. Op dit besluit kunt u zienswijzen indienen. Dit is ook van toepassing voor het terugbrengen van de maximale snelheid naar 30 km/uur. Hou hiervoor de website over Regelgeving en Bekendmakingen in de gaten.
Handige links
Voorlopig ontwerp
Voor de Metropolitane Fietsroute fase 2 is een voorlopig ontwerp uitgewerkt. De ontwerpen van de drie verschillende locaties vindt u hieronder:
- Gerrit Verboonstraat – Oranjestraat – Lange Nieuwstraat
- Koemarkt – Koemarkt rotonde – Rotterdamsedijk West
- Rotterdamsedijk Oost
Gerrit Verboonstraat – Oranjestraat – Lange Nieuwstraat
De Gerrit Verboonstraat en Oranjestraat doorkruisen de historische binnenstad van Schiedam. De bebouwing in de twee straten passen bij een grote historische stad en kennen bekende historische architecten, zoals Dudok. De Gerrit Verboonstraat grenst aan het oudste stadspark van Nederland: de Plantage.
In de huidige inrichting is het karakter van de straten grijs en monotoon. De overmaat aan asfalt en beton maken een kille en grauwe sfeer en de wegen nodigen niet uit tot verblijf.
In de nieuwe situatie worden de Gerrit Verboonstraat en Oranjestraat in de warme binnenstadstijl uitgevoerd. De stoepen worden gemaakt van gebakken klinkers, speciale stenen die in een oven zijn gebakken. Ook is er meer plek voor groen.
De kruising met de lange Nieuwstraat is een van de meest verkeersonveilige plekken in de stad. Om de verkeersveiligheid hier te verbeteren is gekozen om de middenberm door te trekken. Hierdoor is het voor het autoverkeer niet meer mogelijk om:
- Vanaf de Gerrit Verboonstraat linksaf de Lange Nieuwstraat (Plantage) in te rijden.
- Vanaf de Lange Nieuwstraat (Plantagezijde) linksaf de Oranjestraat in te rijden.
- Vanaf de Lange Nieuwstraat (Westvestzijde) linksaf de Gerrit Verboonstraat in te rijden.
In plaats daarvan moet het autoverkeer gebruik maken van de rotonde aan de Nieuwe Haven of de nieuw aan te leggen rotonde aan de Koemarkt. De huidige verkeerslichten komen hiermee te vervallen.
Daarnaast heeft het voorlopig ontwerp de volgende wijzigingen ten opzichte van de huidige situatie:
- Parkeren: Drie parkeerplaatsen aan de Oranjestraat worden verwijderd en verplaatst naar de Lange Nieuwstraat (Noordzijde). De laad- en losplaatsen aan weerszijde blijven gehandhaafd. In de zijberm wordt ruimte gemaakt voor fiets- en scooterparkeren voor onder andere de pizzakoerier;
- Busbaan: De aparte busbaan vervalt. In de nieuwe situatie rijdt en stopt de bus op de rijbaan;
- Groen: In de nieuwe inrichting ontstaat meer ruimte voor groen. Aan weerzijde van de Oranjestraat worden bomen en groenvakken aangelegd. De Gerrit Verboonstraat krijgt een extra bomenrij in het midden. De plantvakken in de plantage zullen worden vergroot;
- Middenberm: Tussen de rijbanen komt een middenberm. Ter hoogte van het kruispunt is deze 2,5 meter voor overstekende fietsers en voetgangers;
- Lange Nieuwstraat (NZ): Deze straat krijgt met de aansluiting met de Gerrit Verboonstraat – Oranjestraat een inrit-constructie;
- Aanbrengen straatdecoratie: De Gerrit Verboonstraat en Oranjestraat blijft een asfaltweg. Maar het asfalt krijgt de uitstraling van klinkers. Hiermee krijgen deze wegdelen de uitstraling van een 30 km zone, maar blijven ze geschikt voor zwaarder verkeer, zoals bussen.

Koemarkt – Koemarkt rotonde – Rotterdamsedijk West
De Koemarkt is een groot plein aan de rand van de historische binnenstad van Schiedam. Het plein is voor veel bezoekers van de stad de eerste kennismaking met de stad. De huidige inrichting van het plein is chaotisch. Voor bezoekers is het hier lastig te oriënteren.
Het kruispunt van de Koemarkt zal veranderen in een overzichtelijke rotonde, die de verkeersveiligheid bevorderd. Het verplaatsen van de voetgangersoversteek naar de Buitenhavenweg zal de voetgangers vanuit de binnenstad gemakkelijk richting de Buitenhavenweg en het toekomstige Glaspark leiden.
De Schiedamse Koemarkt zal een hoogwaardige entree van Schiedam worden voor de bewoners van de Glasbuurt en M4H, maar zal ook de entree worden vanuit de binnenstad richting het Glaspark en de routes langs de Schie. Op een rotonde hebben fietsers en voetgangers minder stopmomenten. Door de aanpassing naar een rotonde is er ook meer ruimte voor groen en verblijfruimte voor voetgangers, waardoor het gebied aantrekkelijker wordt.
Het aanleggen van een rotonde ter plaatse van de Koemarkt heeft gevolgen voor de huidige inrichting. In het ontwerp zijn de volgende wijzigingen doorgevoerd:
- Minder asfalt, meer groen: Door een rotonde zijn voorsorteervakken niet meer nodig, waardoor meer ruimte is voor groen en verblijfsruimte voor de voetganger en de middenstand (dus meer plek voor terrassen en stallingsruimte);
- Busbaan: Net zoals op de Oranjestraat – Gerrit Verboonstraat, verdwijnt de busbaan. De bus rijdt over de rijbaan en voegt na de rotonde op de Broersvest in op de gecombineerde bus- en trambaan. Vanaf de Broersvest voegt de bus net voor de rotonde in op de rijbaan, waarna de bus de rijbaan van de rotonde volgt. De bushalte wordt samengevoegd met de tramhalte aan de Broersvest;
- Groen: Doordat er minder asfalt nodig is, is meer ruimte voor groen. Zo is meer ruimte voor groen in de zijberm van de Koemarkt en op het plein. Ook is er ruimte voor groen op en rondom de rotonde. De exacte invulling hiervan is nog niet bekend en maakt onderdeel uit van het definitief ontwerp;
- Kapvergunning bomen: Voor de aanleg van de rotonde is het helaas noodzakelijk om een aantal bomen te kappen. Voor deze bomen wordt een kapvergunning aangevraagd. In dit project worden meer nieuwe bomen geplant, dan er worden gekapt. Voor de nieuw te planten bomen en aan te brengen beplanting wordt nog een groenplan gemaakt.

Rotterdamsedijk Oost
Bij de Rotterdamsedijk wordt het fietspad zoveel mogelijk verbreed richting het voetpad en wordt de tegelverharding vervangen voor rood asfalt. Met deze aanpassing voldoet het fietspad aan de minimale basiseisen van een MFR. Daarnaast zijn de volgende wijzigingen in het ontwerp meegenomen:
- Zijbermen: De zijbermen worden verbreed ten koste de rijbaan. Door het verbreden van de zijberm is er meer groeiruimte voor de aanwezige bomen en extra oppervlakte groen;
- Breedte rijbaan: De autorijbanen worden iets versmald naar 3,5 meter. Langs de trambaan worden voorzieningen aangebracht zodat deze bij een calamiteit het verkeer op de Rotterdamsedijk kunnen passeren;
- Fietsparkeren: Momenteel worden veel fietsen geparkeerd aan de ijzeren rekken die rondom de bomen staan. Fietsen staan hierdoor soms op het fietspad. De enige mogelijkheid om fietsparkeren goed te regelen is om fietshekjes te plaatsen tussen de parkeervakken. Er wordt onderzocht of parkeervakken kunnen worden opgeschoven. In dit project worden geen parkeervakken verwijderd. Het aantal nieuwe fietshekjes is dus nog niet bekend;
- Kruising Nieuw Mathenessestraat – Boerhaavelaan: De voorsorteervakken richting de Boerhaavelaan en de Nieuw-Mathenessestraat worden verwijderd. Deze zijn niet nodig na de aanpassing van de maximum snelheid naar 30 km/uur. Of de verkeerslichten op dit kruispunt nodig blijven wordt nog onderzocht.
Vragen of meer informatie
Heeft u na lezen van deze informatie nog vragen over dit project? Praat mee en ontvang een reactie van het projectteam. Let op: meepraten kan tot en met woensdag 23 juli 2025.
Kijk voor meer informatie op de projectpagina van de Metropolitane fietsroute.
Inloopbijeenkomst
Wilt u liever persoonlijk met het projectteam spreken? Kom dan op woensdag 9 juli 2025 (tussen 19.30 en 21.00 uur) naar de inloopbijeenkomst in het gemeentehuis Schiedam (Stadserf 1). Het projectteam geeft u graag een toelichting op het voorlopige ontwerp en staat klaar om uw vragen zoveel mogelijk te beantwoorden.