Metropolitane fietsroute - fase 2
De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) wil snelle en comfortabele fietsverbindingen tussen grote woon- en werkgebieden realiseren. Met de aanleg van het nieuwe fietspad kan op een veilige en comfortabele manier gefietst worden.

3 vind ik leuks
Rollen
De rotonde Rotterdamse Dijk / Van Deventerstraat is nu levens gevaarlijk voor fietsers (richting Rotterdam) is is de enige rotonde waarop fietser geen voorrang hebben. Je moet achterstevoren op je fiets aan zitten om te zien of er achterop komend verkeer is dat misschien rachts afgaan slaan en dan vinden dat ze voorrang hebben tegen de tijd dat ze bij je zijn en dus twee meteer op de rotonde hebben afgelegd De meeste auto's stoppen hier voor fietsers, maar een enkeling rijdt door met de middelvinger om hoog
Rollen
Heel herkenbaar. Deze voorrangssituatie druist m.i. volledig in tegen de mooie ambitie van de hoogwaardige fietsroute. Niet wachten tot 2026, maar morgen nog aanpassen.
Rollen
De huidige voorrangssituatie op de rotonde komt doordat de tram over de rotonde rijdt en altijd voorrang heeft op het overige verkeer. De voorrangssituatie op beide rotondes wordt door het projectteam nog onderzocht.
Rollen
Ten eerste, klinkt het plan top. Zeker de rotonde op de koemarkt is als fietser of voetganger erg fijn. Ik heb wel wat vragen. Als ik vanaf de koemarkt naar mijn appartementencomplex aan de kant van de domino's fiets. Dan is het voor mij enkele minuten sneller als ik tegen het verkeer aan de linkerkant fiets.
Vraag 1: Worden deze fietspaden zodanig verbreed dat het een tweerichtingsfietspad wordt? In ieder geval vanaf de koemarkt tot de oranjestraat zou dat top zijn voor bewoners.
Daarnaast vraag ik me af wat er met het zebrapad gebeurt bij de oude gesloten meubelwinkel aan het einde van de Gerrit Verboonstraat. Als ik het goed zie wordt deze opgeschoven naar de Koemarkt. Dit zou mijn reis naar het centrum te voet iets lastiger maken. Mijn vraag is, klopt het dat dat zebrapad verdwijnt?
Rollen
Beste Michael,
Fijn te lezen dat u het een goed plan vindt.
Het fietspad tussen de Koemarkt en de Oranjestraat blijft 1-richtingsverkeer en wordt verbreed naar 3,0 meter. Een fietspad voor 2-richtingen moet een breedte hebben van 4,5 meter. Hiervoor is onvoldoende ruimte aanwezig. De voetgangersoversteekplaats voor de voormalige meubelzaak is verschoven richting de Buitenhavenweg.
Rollen
Ik verwacht dat we bij de nieuwe rotonde aan de koemarkt dagelijks stevige filevorming gaan krijgen, zeker nadat projecten glasfabriek en dergeljjke worden uitgerold(het is nu al een knooppunt en dat wordt alleen maar erger). Daarnaast zou ik het uiterst op prijs stellen als er bij de snelheidsbeperking naar 30km ook daadwerkelijk zal worden gehandhaafd.
Op de lange nieuwstraat rijdt men dagelijks de kreukels uit mijn broek als ik wil oversteken en niet met 30km/uur
Rollen
De rotonde is berekend met de verwachtte verkeersintensiteiten van 2040 (ochtend- en avondspits) en inclusief de verwachtte toename vanuit de Glasbuurt. Uit deze berekening volgt dat de verkeersafwikkeling in de spits goed is.
De snelheidsremmende drempels worden afgestemd op de maximale snelheid die van toepassing is op betreffende wegvak en aangelegd conform de richtlijnen die zijn opgesteld door de CROW
Rollen
Ja die drempels die liggen ook in de lange nieuwstraat waar ze ook niet werken maar ja de simulatie zal wel iets anders tonen , bij zowel de koemarkt als de rotonde bij de oranjebrug loopt het nu al geregeld vast maar dat komt dan vast door de stoplichten en straks komt het omdat er geen stoplichten zijn. Is er ook nagedacht over laden en lossen bij de sportschool want daar wordt als ik het zo zie dag en nacht geladen en gelost (ook hier geen handhaving). Leuk hoor dat we mee mogen praten maar ik krijg het idee dat er weinig mee gedaan zal worden.
Rollen
Ik verwacht dat we bij de nieuwe rotonde aan de koemarkt dagelijks stevige filevorming gaan krijgen, zeker nadat projecten glasfabriek en dergeljjke worden uitgerold(het is nu al een knooppunt en dat wordt alleen maar erger). Daarnaast zou ik het uiterst op prijs stellen als er bij de snelheidsbeperking naar 30km ook daadwerkelijk zal worden gehandhaafd.
Op de lange nieuwstraat rijdt men dagelijks de kreukels uit mijn broek als ik wil oversteken en niet met 30km/uur
Rollen
Om vanaf de Koemarkt richting de Plantage de Tuinlaan in te fietsen, is nu een hele omweg. Zelf ben ik zeker niet de enige die tegen de richting in fietst of op de stoep. Jammer als dit niet veranderd, terwijl dat met een breder fietspad makkelijk te realiseren is.
En inderdaad, tussen de zebrapaden zit een grote afstand. Om naar de Hoogstraat of de Lange Haven te lopen vanaf de Plantage, moet je een stuk omlopen en ook nog eens op de parkeergarage heen. Op de visualisatie lopen er allemaal mensen voor de ingang van parkeergarage en naar de Hoogstraat, maar dat blijft gewoon een autoweg…
Rollen
De fietspaden langs de Gerrit Verboonstraat en de Oranjestraat zijn bedoeld voor 1-richtingsverkeer en worden nu verbreed naar 3,0 meter. Deze worden niet geschikt gemaakt voor 2-richtingen. De afstand tussen de voetgangersoversteekplaatsen is in het ontwerp circa 150 meter. Of hier tussen (ter hoogte van de Tuinlaan) een extra voetgangersoversteek nodig is wordt besproken in het projectteam.
Rollen
Is overwogen om ter plaatse van de Tuinlaan een extra fietsoversteek te maken? Dat zou veel spookfietsverkeer op het zuidelijke fietspad tussen Koemarkt en Lange Nieuwstraat voorkomen.
Rollen
Het verzoek om een extra voetgangersoversteek ter hoogte van de Tuinlaan, wordt meegenomen in het projectteam.
Rollen
Vanuit de Tuinlaan met de auto richting Oranjelaan wordt nu via Lange Nieuwstraat en dan nog via rotonde Koemarkt. Is overwogen om het stuk eenrichtingsverkeer op de Tuinlaan in de nieuwe situatie ook tweerichtingsverkeer te maken?
Rollen
Voor het project is met betrekking tot de Tuinlaan uitgegaan van de huidige verkeerssituatie, namelijk eenrichtingsverkeer. De Tuinlaan is smal voor tweerichtingsverkeer. Of dit deel geschikt gemaakt kan worden voor tweerichtingsverkeer wordt onderzocht in het projectteam.
Rollen
Het is positief om te zien dat er in het nieuwe plan zoveel aandacht is voor het stimuleren van fietsverkeer. Een aspect dat nog verder versterkt kan worden, betreft de route tussen het centrum—met name vanuit de Hoogstraat en Koemarkt—richting de Tuinlaan.
Op dit moment maken veel fietsers gebruik van het zebrapad tussen de Koemarkt en de Koemarktbrug om de oversteek te maken. Daarna fietsen zij noodgedwongen tegen het verkeer in, over het trottoir of het fietspad van de Gerrit Verboonstraat, wat niet alleen onwenselijk is voor de verkeersveiligheid, maar ook verwarrend voor andere weggebruikers.
Een waardevolle aanvulling op het huidige plan zou zijn om ter hoogte van de Tuinlaan een (smalle) fietsoversteek te realiseren door de middenberm die exclusief bedoeld is voor fietsers. Daarmee wordt het zogeheten "spookrijden" overbodig en sluit de infrastructuur beter aan op het werkelijke gedrag en de behoeften van fietsers in dit gebied. Dit zou de veiligheid, doorstroming en het gebruiksgemak aanzienlijk verbeteren en past m.i. uitstekend binnen de ambitie van het plan.
Rollen
Het verzoek om een extra oversteekplaats ter hoogte van de Tuinlaan wordt besproken in het projectteam
Rollen
Vanwaar de 'bushaltes' bij R'damsedijk ter hoogte van nummer 423. Er rijden geen buslijnen, dit kunnen ook parkeervakken worden aangezien het nu al een drama is met parkeren.
Rollen
Dit is de halte voor de nachtbus (BOB-bus) die momenteel niet rijdt. Als de RET aangeeft dat deze halte niet meer nodig is, kan de ruimte opnieuw worden ingericht.
Rollen
Afvalcontainers ter hoogte van R'damsedijk 423 zijn ook niet ingetekend? Hopelijk gaat het ook 'terras' van het Syrisch restaurant weg aangezien sommige gasten daar buiten met een sishapijp zitten voor andere mensen hun deur.
Rollen
De afvalcontainers ter hoogte van de Rotterdamsedijk 423 hadden op de tekening moeten staan. Deze komen terug in het definitief ontwerp
Rollen
Is er ook de mogelijkheid om diepe ondergrondsecontainers terug te bouwen? Zoals iedereen weet zijn ze nu overvol en ligt er vrijwel elke dag afval en meubels.
Rollen
De reden dat de afvalcontainers bovengronds zijn geplaatst komt doordat ze vanwege ondergrondse kabels en leidingen niet ondergronds geplaatst kunnen worden. In het nieuwe ontwerp is ruimte om een enkele afvalcontainer ondergronds te plaatsen. Het merendeel van de afvalcontainers blijft bovengronds.
Rollen
Niks mis met een doorgaand fietspad, maar net als de meeste Schiedammers fiets ik vooral binnen Schiedam zelf, ipv naar Rotterdam of Westland te fietsen. En fietsen binnen Schiedam is geen pretje. Fietspaden verdwijnen (van Haarenlaan), fietspaden zijn jaren aaneen afgesloten (Parkweg), zijn alleen berijdbaar met een niergordel (Schiedamseweg), zijn levensgevaarlijk (teveel om op te noemen, maar mn auto- en fietsverkeer gecombineerd), of fietspaden zijn de parkeergelegenheid voor Irado, aannemers ed.
Kortom, meer geld van een doorgaand fietspad naar nieuwe en goede en toegankelijke fietspaden voor lokaal verkeer (en beter onderhoud). Bovenlokaal fietspad is een voorziening voor een beperkte groep fietsers.
Rollen
Zouden er bomen worden gekapt aan de Rotterdamsedijk in het nieuwe plan?
Rollen
Om de werkzaamheden uit te kunnen voeren moeten bomen worden gekapt. Het is nog niet helemaal duidelijk welke bomen dit zijn. Dit wordt nog nader onderzocht. Uitgangspunt is wel dat het totale aantal bomen langs het traject van fase 2 toeneemt ten opzichte van de huidige situatie.
Rollen
In eerdere reacties op dit forum wordt er kritisch gesproken over het feitelijk niet handhaven van de 30 km/uur snelheidsbeperking. Het levende bewijs van niet handhaven en drempels die voor velen eerder een uitdaging zijn om nog een beetje extra gas te geven ligt voor het oprapen, inderdaad aan de Lange Nieuwstraat. Er wordt daar echt heel vaak veel te hard gereden! Het is helaas wachten op serieuze ongelukken. In het kader van het nieuwe project zou voor het hele gebied, inclusief de Lange Nieuwstraat, een aanvullend plan moeten komen voor concrete handhaving. Het zou mij, en velen anderen met mij, goed doen als er vanuit het project team een toezegging komt om dit daadkrachtig op te pakken! Ook de handhaving van het gebruik van de laad/los plekken ter hoogte van de sportschool aan de Oranjestraat lijkt onvoldoende, deze plekken worden vooral als gewone parkeervakken gebruikt. Soms wordt er zelfs deels geparkeerd op de afslagstrook richting de Lange Nieuwstraat (die al erg kort is!). Dit zou streng bekeurd dienen te worden. Graag uw reactie.
Rollen
De Lange Nieuwstraat is binnen de gemeente een apart project en valt buiten de scope van het project Metropolitane Fietsroute Fase 2. Binnen dit project is de snelheid op de Lange Nieuwstraat een punt van aandacht.
Ter plaatse van de laad- en loszones aan de Oranjestraat kan tussen 21.00 en 08.00 worden geparkeerd. Buiten dit tijdvak is parkeren niet toegestaan. Het is de taak van Handhaving om hierop toe te zien. Als foutief parkeren ter plaatse van de laas- en loszones overlast veroorzaakt, kunt u dit ook bij Handhaving melden.
Meepraten?