Hier vind je antwoord op vragen over de keuze voor het wel of niet doorvoeren van betaald parkeren in Nieuwland. Antwoorden op andere vragen over de mobiliteitsvisie staan hier.
Vragen - Betaald parkeren in Nieuwland
De parkeerdruk grote delen van Nieuwland is hoog omdat er veel auto’s zijn terwijl de ruimte beperkt is. Betaald parkeren betekent dat bewoners en ondernemers een parkeervergunning kunnen aanvragen en wie geen parkeervergunning heeft voor parkeren moet betalen bij de automaat of via een app. Door betaald parkeren daalt de parkeerdruk in de wijk. Dit zorgt voor minder parkeeroverlast en het vergroot de leefbaarheid en veiligheid.
Elke bewoner van 18 jaar en ouder die in Nieuwland stemgerechtigd is voor de gemeenteraadsverkiezingen kan aangeven voor of tegen betaald en vergunninghoudersparkeren te zijn. Als er betaald parkeren komt, kan er ook nog een voorkeur gegeven worden voor de tijden dat dit geldt, de venstertijden.
- Van maandag tot en met zaterdag tussen 9.00 uur en 16.00 uur
- Van maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 uur en 20.00 uur en zaterdag tussen 9.00 uur en 17.00 uur
Het wordt alleen ingevoerd als de meerderheid ervoor is. Ook bedrijven en instellingen in Nieuwland kunnen hun mening geven.
Door betaald parkeren daalt de parkeerdruk door:
- Minder tweede, derde (en meer) auto’s.
- Minder auto’s die komen uit een gebied waar al betaald parkeren is.
- Meer bewoners kiezen voor parkeren op eigen terrein.
- Minder werkers die de bedrijfsbus in de wijk parkeren.
- Doordat de parkeerdruk daalt, zal er ook minder foutparkeren voorkomen.
Er zijn maximaal twee vergunningen per woonadres te krijgen. Voorwaarde is dat de aanvrager van een parkeervergunning op het woonadres staat ingeschreven en eigenaar van het voertuig is of als auto van de zaak geregistreerd staan.
Wie een eigen parkeerplaats heeft, komt niet in aanmerking voor een eerste parkeervergunning omdat het de bedoeling is dat je de auto op deze plaats parkeert. Wel is voor een tweede auto een parkeervergunning mogelijk.
Het gaat om openbare parkeerplaatsen dus een garantie is er niet. Wel neemt de parkeerdruk in de wijk af waardoor de kans een parkeerplaats dicht(er) bij de deur te vinden groter wordt.
Voor een vergunningaanvraag voor auto’s met een buitenlands kenteken gelden dezelfde voorwaarden als voor auto’s met een Nederlands kenteken. Dat wil zeggen dat de aanvrager van een parkeervergunning moet ingeschreven staan als bewoner op het adres waarop de vergunning wordt geregistreerd. Daarnaast moet de auto op naam staan van de bewoners of als auto van de zaak zijn geregistreerd.
Ja, die komt dan in de plaats van een eigen auto. Je dient wel op het adres van de aanvraag ingeschreven te staan en bij aanvraag van de vergunning aan te kunnen tonen dat je de vaste berijder van de auto bent.
Voor het parkeren voor gehandicapten zullen dezelfde regels gelden als nu, meer info hierover kunt u vinden op onze website https://www.schiedam.nl/a-tot-z/gehandicaptenparkeerkaart
Het aantal parkeervergunningen voor de tweede auto kan worden beperkt als de parkeerdruk te hoog zou worden.
De tarieven voor parkeervergunningen vindt u hier: https://www.schiedam.nl/a-tot-z/parkeertarieven-2023
De tarieven voor parkeren op straat vindt u hier: https://www.schiedam.nl/a-tot-z/parkeertarieven-2023
De inkomsten uit betaald en vergunninghoudersparkeren worden eerst gebruikt om de kosten te dekken. Dat zijn kosten van parkeerhandhaving, uitgifte en administratie van parkeervergunningen en de BezoekersApp, parkeerautomaten, het mobiele betaalsysteem en kosten van bebording voor het parkeren.
De gemeente verwacht dat de eventuele uitbreiding van betaald en vergunninghoudersparkeren meer zal opleveren dan zal kosten. Met de meeropbrengsten uit de uitbreiding kunnen projecten uit de mobiliteitsvisie worden betaald. Denk daarbij aan de aanleg van parkeervoorzieningen, fietspaden of het verbeteren van de verkeersveiligheid.
De tarieven worden door de gemeenteraad vastgesteld. De eerste parkeervergunning is niet gratis omdat de gemeente het redelijk vindt dat de vergunninghouder bijdraagt aan de kosten van het parkeren. Voor het uitbreiden van betaald parkeren in Schiedam is het nodig om extra handhaving in te zetten. Ook willen we beveiligde parkeerplaatsen buiten de wijk aanleggen om busjes te kunnen parkeren. Dit kost allemaal extra geld. De gemeenteraad heeft de keuze gemaakt om dit te betalen met de opbrengsten van betaald parkeren.
Aanvragen van een parkeervergunning gaat via deze webpagina https://www.schiedam.nl/a-tot-z/parkeervergunning-bewoners
Bij beëindiging van de parkeervergunning wordt het te veel betaalde bedrag teruggestort.
Per woonadres is een parkeervergunning voor de eerste auto en de tweede auto verkrijgbaar. De gemeente verwacht dat de meeste bewoners die voor een tweede vergunning in aanmerking komen, deze kunnen verkrijgen. Het aantal parkeervergunningen voor de tweede auto kan worden beperkt als de parkeerdruk te hoog oploopt. Wanneer er geen plaatsen beschikbaar zijn, komt er een wachtlijst.
Om de parkeerplaatsen in de wijken eerlijk te verdelen geven we maximaal twee vergunningen per adres uit. Voor meer auto’s per adres is er geen ruimte in de wijken.
Wie woont in een straat met betaald parkeren kan gebruik maken van een BezoekersApp waarmee bezoek voor 1/5 deel van het normale uurtarief kan parkeren. Meer informatie vind u hier: https://www.schiedam.nl/a-tot-z/hoe-werkt-betaald-en-vergunninghoudersparkeren
Voor mantelzorgers kan de persoon die de zorg ontvangt een aantal uren gratis parkeren krijgen. Dat werkt met de BezoekersApp. Zie https://www.schiedam.nl/a-tot-z/bezoekersapp-vervangt-kraskaart.
Maximaal 12 keer per kun je een tijdelijk kenteken op je vergunning zetten.
Voor bedrijven, instellingen en zorgverleners zullen bij betaald parkeren dezelfde regelingen gelden als nu, zie: https://www.schiedam.nl/a-tot-z/parkeervergunning-bedrijven-en-zorginst…
Wel komt er voor deze organisaties een BezoekersApp.
Een caravan mag maximaal drie dagen in de wijk parkeren. Wel moet er voor een camper in het gebied met betaald parkeren parkeergeld betaald worden.
Deze zijn beschikbaar op de website over de parkeeronderzoeken voor de mobiliteitsvisie: https://www.schiedam.nl/a-tot-z/mobiliteitsonderzoeken
In de meeste wijken is te weinig ruimte om extra parkeerplaatsen aan te leggen. Parkeergarages zijn geen snelle of gemakkelijke oplossing voor het parkeerprobleem in de wijk. Ze zijn niet alleen duur, ook kost het veel tijd om te bouwen en gaat het ten koste van de ruimte in de wijken.
In de meeste wijken is te weinig ruimte om extra parkeerplaatsen aan te leggen. Parkeergarages zijn geen snelle of gemakkelijke oplossing voor het parkeerprobleem in de wijk. Ze zijn niet alleen duur, ook kost het veel tijd om te bouwen en gaat het ten koste van de ruimte in de wijken.
Bedrijfsbussen staan door hun grootte soms erg in de weg. We willen het parkeren van deze busjes in de wijken beperken. Als die er zijn en betaald parkeren wordt ingevoerd, krijgen bedrijfsbussen langer dan 5,25 meter geen parkeervergunning meer voor de woonstraten. Tot die tijd kunnen bewoners nog een parkeervergunning aanvragen voor een bus.
Bedrijfsbussen langer dan 6 meter en hoger dan 2,40 meter mogen na 19.00 uur niet in de wijk staan. Dat is nu ook zo en geldt voor heel Schiedam.
Als er betaald parkeren is, komt er meer parkeerhandhaving. Bij het invoeren plaatsen we ook extra waarschuwingsborden.
De gemeente kan ook efficiënter handhaven door de inzet van de scanauto, zoals dat nu gaat in wijken waar al betaald parkeren is.
Voor iedereen geldt dat er betaald moet worden voor parkeren en dat daarop gehandhaafd wordt.
Houders van voertuigen met een buitenlands kenteken kunnen ook een vergunning aanvragen of het geldende uurtarief betalen.
Als structureel niet wordt betaald en meerdere boetes openstaan, kunnen voertuigen worden weggesleept. Dit geldt zowel voor Nederlandse als andere kentekens.
Als er betaald en vergunninghoudersparkeren is, moet voor parkeren bij een laadpunt voor een elektrische auto parkeergeld betaald worden of is een parkeervergunning nodig. https://www.schiedam.nl/a-tot-z/elektrisch-rijden-oplaadpunten-oplaadpa…
Projecten voor het stimuleren van fietsen zitten in het uitvoeringsprogramma Mobiliteit. Deze richten zich op betere fietspaden en fietsenstallingen. Daarnaast kijken we ook naar de ruimte voor voetgangers, naar deelmobiliteit en verkeersveiligheid. Aanvragen van een stalling voor de fiets kan via https://www.schiedam.nl/a-tot-z/fietstrommel-aanvragen-plek-huren
Voor deelscooters en deelfietsen wordt momenteel in heel Schiedam gekeken naar vaste plaatsen waar deelscooters en -fietsen geparkeerd mogen worden. Ook adviseren we bij overlast altijd contact te zoeken met de aanbieder(s). Meldingen van overlast lossen zij in de regel binnen 48 uur op. Kijk hier voor meer informatie over deelscooters en deelfietsers: https://www.schiedam.nl/a-tot-z/deelmobiliteit
De gemeente plaatst zelf geen deelauto’s. Deelauto-aanbieders en inwoners kunnen wel deelauto’s plaatsen. De gemeente maakt het plaatsen van deelauto’s wel mogelijk via de uitgifte van parkeervergunningen, het inrichten van parkeervakken en betere regelgeving. We kijken daarbij goed naar de behoefte en de verdeling van auto’s in de stad.
Ongeveer een jaar nadat in een buurt betaald en vergunninghoudersparkeren is ingevoerd onderzoekt de gemeente via tellingen wat het effect is en hoe de belanghebbenden het ervaren.
De gemeente verwacht dat wie geen parkeervergunning kan krijgen, zoeken naar parkeerplaatsen waarvoor niet betaald hoeft te worden. Waar dat zal zijn, is niet aan te geven. Maar de verwachting is wel dat de parkeerdruk in omliggende buurten gaat toenemen.
Wie over een eigen parkeerplaats beschikt zal deze waarschijnlijk meer gaan gebruiken.
We spreken van een waterbedeffect als door betaald en vergunninghoudersparkeren parkeerders uitwijken naar plaatsen in de omgeving waar parkeren gratis is. Daardoor loopt daar de parkeerdruk op.