Ik heb een Brommobiel deze heeft een kenteken maar geen autokenteken, ik moet gebruik maken van een parkeervak, heb ik ook een vergunning nodig?
Patricia Verkade
schrijft op
Rollen
Geverifieerde gebruiker
Redactie
21-10-2022, 15:42
Brommobielen zijn gelijk gesteld aan motorvoertuigen, zoals voor het betalen van parkeerbelasting. Je moet voor een brommobiel dus een parkeervergunning aanvragen.
Met vriendelijke groet,
Patricia Verkade
Gemeente Schiedam
Rollen
Anonieme gebruiker
Margo krook
schrijft op
02-11-2022, 11:45
Ik snap de problematiek, maar in de Westfrankelandse straat zit ook het Liduinahof en daar gaat het om. Deze mensen zijn afhankelijk van mantelzorgers, zoals ik die drie keer per week er kom.Als er parkeergeld geheven gaat worden op de dag zullen deze mensen weer terug gaan naar het alleen zijn. En als er s`avonds parkeergeld geheven gaat worden is het dan misschien een idee om een parkeer vergunning te verlenen aan het eerste contactpersoon ivm calamiteiten. Nu worden deze alleen afgegeven als de bewoner zelf in bezit is van een auto, maar de gemiddelde leeftijd is daar rond 80 jaar en zeker niet meer in bezit van een auto.
Vriendelijke groet
Dominik van Lankeren
schrijft op
Rollen
Geverifieerde gebruiker
Redactie
04-11-2022, 12:22
Mantelzorgers kunnen via Minters (info@minters.nl) een parkeervergunning aanvragen. Deze parkeervergunning is een app waarmee je 200 uur per jaar kan parkeren voor € 0,40 per uur (tarief vanaf 1 januari 2023). Of degene aan wie je de zorg verleent al een auto heeft of niet, maakt hierbij niet uit. Veel mantelzorgers komen ook overdag langs. Tot 17.00 uur zal er in elk geval geen betaald parkeren zijn en is ook geen vergunning nodig.
Met vriendelijke groet,
Dominik van Lankeren
Gemeente Schiedam
Rollen
Anonieme gebruiker
08-11-2022, 22:47
Er wordt een beeld geschetst dat er iets te kiezen valt, maar als men tegen stemt dan is de kans levensgroot dat de parkeer problematiek van de naburige wijk wordt ‘geadopteerd’. Dus de “keuze” per wijk forceert een ‘ja’, waar een algehele stemming (mogelijk) een ander beeld geeft.
Patricia Verkade
schrijft op
Rollen
Geverifieerde gebruiker
Redactie
10-11-2022, 15:02
De gemeente heeft de indeling in deelgebieden gemaakt omdat zodoende de bewoners kunnen kiezen wat zij vinden dat bij hun buurt past. Zo heeft elke buurt zo veel mogelijk invloed op wat in de nabije omgeving gebeurt. Het zou daardoor inderdaad kunnen gebeuren dat in het ene deelgebied wel en het andere geen betaald parkeren komt. Na invoering van betaald parkeren komt er binnen een jaar een evaluatie. Mocht er in een deelgebied parkeeroverlast zijn ontstaan, dan kan daar iets aan gedaan worden als de buurt dat wil.
Met vriendelijke groet,
Eric Stuyfzand
Gemeente Schiedam
Rollen
Anonieme gebruiker
08-11-2022, 22:57
Er is momenteel geen groot parkeerprobleem in onze buurt: Met name op de dag is het vrij leeg op straat. Bij het invoeren van betaald parkeren wordt een eerste parkeervergunning geweigerd indien er parkeergelegenheid is op eigen terrein. Dit verplicht ons tot parkeren in de tuin terwijl dit niet nodig is. Als gevolg hiervoor kunnen onze kinderen niet meer in onze tuin spelen, maar moeten ze de straat op. Dit kan toch niet de bedoeling zijn?
Patricia Verkade
schrijft op
Rollen
Geverifieerde gebruiker
Redactie
10-11-2022, 15:05
Als aan een woning blijkens de bouw of omgevingsvergunning een eigen parkeerplaats is verbonden (dan is er meestal ook een uitrit), wordt er geen eerste parkeervergunning verstrekt. Dit heeft tot doel om de openbare parkeerplaatsen beschikbaar te houden voor wie geen eigen plaats heeft. Als er behoefte is om voor een bepaalde tijd op straat te parkeren en geen parkeervergunning beschikbaar is, kan ook de visite-app gebruikt worden.
Met vriendelijke groet,
Eric Stuyfzand
Gemeente Schiedam
Ruud van der Graaff
schrijft op
Rollen
Geverifieerde gebruiker
11-11-2022, 10:14
Betaald parkeren , Ja graag.
Alleen dan gelijk dat laffe tijdstip veranderen naar 8:00 tot 17:00 uur.
Ik woon aan de rand, en de straat staat vol met busjes, auto's van mensen die door hebben dat ze hier wel gratis kunnen staan.
Maak wel uitzonderingen voor bedrijven die in het gebied zitten en soms meerdere auto's/busjes hebben. Die horen hier een plekje te hebben.
En wat er ook altijd gebeurd bij werkzaamheden aan de huizen (schilderen etc. ) die gasten gooien gewoon een paar containers en keten op bestaande plekken neer en staan daar een maandje of twee. Regel dan dat de mensen uit die wijk dan vrij op bijv. de lange haven mogen staan.
Patricia Verkade
schrijft op
Rollen
Geverifieerde gebruiker
Redactie
11-11-2022, 17:31
Het tijdvenster van 17 uur tot 22 uur is de uitkomst van de enquête die daarover in 2021 in Schiedam-West is gehouden.
Als er betaald parkeren met vergunningen voor bewoners komt in deze periode, zorgt dat ook voor verlaging van de parkeerdruk overdag. Wie de auto voor langere tijd "stalt" in West kan er dan 's avonds niet meer gratis parkeren en zoekt een andere plaats. Die auto's staan er dan overdag meestal ook niet meer.
Als er betaald parkeren komt in West is de vergunning ook op de Nieuwe Haven geldig.
Met vriendelijke groet,
Eric Stuyfzand
Gemeente Schiedam
Ruud van der Graaff
schrijft op
Rollen
Geverifieerde gebruiker
14-11-2022, 18:32
Het probleem hier is precies dat moment tussen 16:00 en 17:00. Ik begin mijn werk om 7:00 en ben meestal rond 16:15 thuis, Ik heb meer dan eens mijn auto 4 straten verder moeten parkeren omdat er in de straat zelf geen plaats is. Loop je dan terug naar je huis dan zie je de een na de ander wegrijden. Een flink aantal zijn om 17:00 wel weg. Verder zijn er ook mensen die heel onreglamtig werken (een buurman van mij zit in de beveiliging) die wil ook wel eens om 10:00 thuiskomen en dan ook voor zijn deur kunnen parkeren.
---
En zomenteen hebben we een heel rere verdeling van tijden Lange haven (deel van het Centrum) van 9:00 tot 20:00 , straatje verder 17:00 tot 22:00.
Patricia Verkade
schrijft op
Rollen
Geverifieerde gebruiker
Redactie
16-11-2022, 16:14
De vragen en opmerkingen over de venstertijden zijn ons duidelijk. We zijn voor nu, zoals gezegd, teruggevallen op de uitkomst van de enquête uit 2021. Die uitkomst was duidelijk. We weten dat dit vooraf niet voor iedereen een passende situatie oplevert, maar wel dat het parkeerprobleem helpt verlichten op de momenten met de hoogste parkeerdruk.
Wij gaan de parkeersituatie rond de eventuele invoering van betaald parkeren ook evalueren. Dit doen we met enquêtes, metingen en wijkgesprekken. Hieruit kan volgen dat het nodig en gewenst is om een bestaande regeling of venstertijden aan te passen. Uiteraard zullen we in dat geval voorstellen om de regeling in een wijk of buurt aan te passen.
Met vriendelijke groet,,
Dominik van Lankeren
gemeente Schiedam
Marvin Emid
schrijft op
Rollen
Geverifieerde gebruiker
14-11-2022, 19:34
Hoi, ik woon in de Gorzen, net over de Westerhavenbrug.
Wanneer is mijn wijk aan de beurt voor een stemming en waarom is mijn wijk niet tegelijk meegenomen? Ik voorzie een groot waterbedeffect in mijn nu al volle wijk. Dit had voorkomen kunnen worden door de Gorzen meteen ook mee te nemen in de stemming.
Patricia Verkade
schrijft op
Rollen
Geverifieerde gebruiker
Redactie
16-11-2022, 16:18
De draagvlakmeting in de Gorzen staat gepland voor maart 2023. Het staat gepland na Schiedam-West omdat we ook in de Gorzen iedereen zo goed mogelijk willen informeren. Het was niet mogelijk om dat voor 2 wijken tegelijk op een goede manier te doen.
Op dit moment is de uitslag van de stemming in Schiedam-West en Zuid niet bekend. Als we deze kennen en er zou betaald parkeren komen, zal de gemeente de uitvoeringsplanning opstellen. Daarbij houden we rekening met een mogelijk waterbedeffect tussen de wijken.
Met vriendelijke groet,
Dominik van Lankeren
Gemeente Schiedam
Marvin Emid
schrijft op
Rollen
Geverifieerde gebruiker
16-11-2022, 20:17
Hoi, dank voor het antwoord!
In de Gorzen is de parkeerdruk veel groter dan in deelgebied 5 van Schiedam-West. De Westerkade is juist waar je parkeert omdat daar in de avond altijd wel een plek vrij is.
Indien deelgebied 5 ja stemt en betaald parkeren wordt ingevoerd, komt er dan een mogelijkheid (betaalde vergunning) om toch gebruik te maken van de vrije parkeerplaatsen, desnoods tot aan het moment dat hier betaald parkeren ook wordt ingevoerd?
Ik ben benieuwd naar de uitvoeringsplanning en ook de parameters en uitgangspunten en meetmethode voor het vaststellen en meten van het waterbedeffect.
Patricia Verkade
schrijft op
Rollen
Geverifieerde gebruiker
Redactie
17-11-2022, 19:33
De mogelijkheid om een parkeervergunning in een andere sector (in dit voorbeeld deelgebied 5) aan te vragen bestaat al in Schiedam voor de zogenaamde overloopgebieden. Mocht de door u geschetste situatie zich voordoen, dan is dit dus een mogelijkheid.
De gemeente meet het waterbedeffect door een parkeerdrukmeting voor en na het invoeren van betaald parkeren. Of het effect zodanig is dat belanghebbende er hinder van ondervinden, kan gemeten worden via een enquête.
Met vriendelijke groet,
Eric Stuyfzand
Gemeente Schiedam
Rollen
Anonieme gebruiker
M van Hattem
schrijft op
17-11-2022, 13:28
Voer betaald parkeren in vanwege de bedrijfsbussen die geparkeerd worden,mensen uit een andere buurt die hun (2e) auto parkeren en die er dan weken staan en niet van de plek komt.
Patricia Verkade
schrijft op
Rollen
Geverifieerde gebruiker
Redactie
18-11-2022, 08:24
De gemeente verwacht dat als er betaald parkeren met vergunningen voor bewoners zou zijn, er minder derde en volgende auto's geparkeerd zullen worden. Mogelijk kiezen sommigen ervoor ook voor hun tweede auto een andere oplossing te vinden. Maar wie een tweede auto heeft, kan ook een tweede parkeervergunning aanvragen.
Bedrijfsbussen zijn voor velen een ergernis. Maar de gemeente heeft ook oog voor de waardevolle spullen die vaak in de bussen zitten, waarmee mensen hun werk doen. Daarom werkt de gemeente aan (beveiligde) parkeerterreinen voor de bedrijfsbussen aan de randen van de wijk. Als die terreinen er zijn, kunnen de bussen daarheen verwezen worden. Dat kan alleen in combinatie met betaald parkeren.
Met vriendelijke groet,
Eric Stuyfzand
Gemeente Schiedam
Rollen
Anonieme gebruiker
17-11-2022, 16:02
Ik ben tegen betaald parkeren. Je blijf maar betalen in nl. Al die mensen die het juist goed vinden hebben ze geld te veel ofzo dit is echt belachelijk dat mensen dit goedkeuren alles gaat omhoog in dit land en dan gaan mensen nog stemmen voor betaald parkeren niet normaal. Ik hoop dat er geen betaald parkeren komt want ik zit al krap bij de kas en all me geld gaat al naar de nl staat.
Rollen
Anonieme gebruiker
17-11-2022, 19:37
Ik vraag betaald parkeren. Er is nooit een parkeerplaats op de vlaardingerdijk straat. Ik woon hier en ik kan niet voor mijn huis parkeren als ik thuiskom van mijn werk of in de buurt. Ik parkeer voor de bar en koop kaartjes omdat de barklanten met de auto komen en 's avonds na het drinken van alcohol terugkomen. er is een parkeertragedie.
Rollen
Anonieme gebruiker
Anoniem
schrijft op
18-11-2022, 08:26
Hoe wordt de telling gedaan, door de gemeente of door een onafhankelijke partij?
Patricia Verkade
schrijft op
Rollen
Geverifieerde gebruiker
Redactie
18-11-2022, 10:20
De draagvlakmeting wordt uitgevoerd door het Kenniscentrum. Dit is het onafhankelijke onderzoeksbureau van de gemeenten Maassluis en Schiedam. Op schiedam.nl kunt u meer informatie over het kenniscentrum vinden, zoals onder andere de privacyverklaring.
Met vriendelijke groet,
Eric Stuyfzand
Gemeente Schiedam
Marco Schoenmakers
schrijft op
Rollen
Geverifieerde gebruiker
18-11-2022, 09:16
Ik woon met 3 volwassen kinderen met een baan buiten de stad. Met mijzelf erbij heb ik niet voldoende aan 2 vergunningen. Nu hebben we ook nooit een parkeerprobleem. Er zijn hier altijd wel lege vakken in de straat. Komt er een parkeerplaats aan de rand van de wijk? Nu is onlangs op een parkeerplaats mijn katalysator onder de auto vandaan gesleuteld. Wanneer er een parkeergelegenheid komt, is deze dan beveiligd?
Patricia Verkade
schrijft op
Rollen
Geverifieerde gebruiker
Redactie
18-11-2022, 20:12
Als de buurt kiest voor betaald parkeren, kan bij het invoeren ook een derde parkeervergunning worden verstrekt. De locaties voor beveiligde parkeerplaatsen zijn nog niet bekend omdat het onderzoek daarnaar nog loopt. Bij de beveiliging denkt de gemeente aan een hek met voldoende hoogte, verlichting en camera's.
Met vriendelijke groet
Eric Stuyfzand
Gemeente Schiedam
Marco Schoenmakers
schrijft op
Rollen
Geverifieerde gebruiker
18-11-2022, 20:53
Aan 3 parkeervergunningen heb ik niets als je met 4 personen naar het werk moet. Buiten dat wordt het parkeren voor mij dan te duur. Wanneer mijn kinderen zelf de vergunning gaan betalen houdt het sparen om een eigen woning te zoeken op. Wanneer dit doorgaat zal ik elders in de stad moeten parkeren waar geen betaling nodig is. Ik hoop dus van harte dat het niet doorgaat. Zeker als ik bedenk dat er meer dan genoeg plek is.
Rollen
Anonieme gebruiker
Nadia
schrijft op
18-11-2022, 22:26
Ik ben tegen het betaald parkeren. Ik woon in de fabribuurt en na 16:00 is hier nooit een parkeerplek te vinden. Elke nacht staan de auto’s hier op elke stoep. Ik heb ondertussen al 5 parkeerboetes binnengekregen. Met betaald parkeren zal dit zeker niet veranderen omdat hier nou eenmaal adressen zijn met meerdere auto’s. Mijn advies is om van het fabriplein een parkeerterrein te maken met extra parkeergelegenheid. Dat zal deze buurt een hele hand helpen
Patricia Verkade
schrijft op
Rollen
Geverifieerde gebruiker
Redactie
21-11-2022, 16:58
Betaald parkeren met vergunning voor bewoners zal zorgen voor minder auto's in de wijk omdat het maximumaantal vergunningen is gekoppeld aan een woning. Nu zijn er woningen waar (veel) meer dan twee auto's bij horen, daarvoor kan straks geen parkeervergunning aangevraagd worden.
Bij de start van betaald parkeren kan éénmalig een derde vergunning per woning aangevraagd worden. Het aantal derde parkeervergunningen zal in de loop van de jaren steeds minder worden.
Als onderdeel van de herinrichting van de FFL-buurt is op een eerder moment al het Fabriplein opnieuw ingericht. Een ruime meerderheid van de inwoners in West heeft in de mobiliteitsenquête in 2019 laten weten het een slecht idee te vinden om groen en speelruimte op te offeren voor parkeerplaatsen. Deze ruimte is nodig voor groen, spelen en ontmoeten. Maar door betaald parkeren verwachten wij dus wel een verschil in parkeerdruk.
Met vriendelijke groet,
Eric Stuyfzand
Rollen
Anonieme gebruiker
J van Dijk
schrijft op
20-11-2022, 17:32
Op basis waarvan is de tijdspanne bepaald van 17:00 tm 22:00? In deelgebied 4 nassaulaan/warande valt de parkeerdruk mee, vanwege de basisscholen en het feit dat we dicht bij centrum zitten kan ik mij voorstellen dat vooral geparkeerd wordt tussen 7:00 en 17:00. Echter als 17:00 tm 22:00 wordt gehanteerd in andere deelgebieden is het onvermijdelijk dat men uitwijkt naar andere gebieden.
Patricia Verkade
schrijft op
Rollen
Geverifieerde gebruiker
Redactie
21-11-2022, 17:05
De tijdspanne 17 uur tot 22 uur is bepaald op basis van een enquête onder inwoners van Schiedam-West uit 2021 waarin 68 % van de deelnemers de voorkeur uitsprak voor 17 uur tot 22 uur. Na eventuele invoering van betaald parkeren wordt de parkeersituatie geëvalueerd met tellingen en een enquête. Hieruit kan naar voren komen dat de tijdspanne nog wordt aangepast.
Als er verschillende parkeersituaties zijn tussen de deelgebieden, is uitwijkgedrag inderdaad onvermijdelijk. Hoe groot dat uitwijkgedrag kan worden, is nu nog niet te zeggen.
met vriendelijke groet,
Dominik van Lankeren
Gemeente Schiedam
Rollen
Anonieme gebruiker
20-11-2022, 18:28
Ik ben tegen het betaald parkeren, want dit zal het probleem namelijk niet oplossen. Er moeten meer plekken gecreërt worden, door bijvoorbeeld de fabriplein om te bouwen naar een parkeerterrein. Er zijn nieuwe woningen gebouwd om de fabriplein heen, maar de hoeveelheid parkeerplekken zijn het zelfde gebleven. De wijken zijn aan het groeien, maar de hoeveelheid parkeerplekken blijven het zelfde, waardoor er geen balans meer is. I.p.v betaald parkeren in te gaan voeren, kan er gekeken worden om meer parkeerplekken te creëren. Betaald parkeren zie ik als een moderne uitbuiting van inwoners. Je betaald al wegenbelasting, autoverzekering en noem het maar op. Waarom ook betalen om te parkeren voor je huis? Slaat nergens op.
Er zijn parkeerplekken waar alleen de 'heilige' elektrische auto's mogen parkeren. Afschaffen die handel. Heb vaker gehad dat er een parkeerplek beschikbaar is, alleen mijn voertuig mag daar niet parkeren.
Iedereen stem NEE met een gezonde verstand. Inflatie is al torenhoog (10%+), waarom ook voor parkeervergunningen betalen? Doe maar niet.
Patricia Verkade
schrijft op
Rollen
Geverifieerde gebruiker
Redactie
21-11-2022, 17:17
Betaald parkeren in een middel dat helpt bij het zo goed mogelijk verdelen van de schaarse parkeerruimte en daarmee het verlichten van de parkeerproblemen in de buurt.
Het is aan de gemeenteraad om hier de tarieven voor te bepalen.
Schiedam groeit. Er is nog steeds een grote vraag naar woningen. Elk nieuwbouwproject is verplicht de eigen parkeervraag op te lossen. In gebieden met betaald parkeren hebben inwoners met een eigen parkeerplek (bijvoorbeeld in een garage of in de tuin) geen recht op een parkeervergunning voor straatparkeren.
De gemeente blijft zich inzetten voor verduurzaming van auto’s. Het inrichten van laadplekken hoort hier bij. Het aantal elektrische auto’s groeit sneller dan het aantal laadpalen. De bezetting op de laadpalen is ook sterk gegroeid. Ook ‘s nachts. De elektrische auto’s staan hierdoor niet op reguliere plekken en het effect op de parkeerdruk in de wijk is daarmee beperkt.
Met vriendelijke groet,
Dominik van Lankeren
Gemeente Schiedam
Rollen
Anonieme gebruiker
20-11-2022, 18:47
Hoe veel zal de parkeerdruk eigenlijk afnemen door invoering van betaald parkeren? Is daar onderzoek naar gedaan of data uit andere buurten over?
Patricia Verkade
schrijft op
Rollen
Geverifieerde gebruiker
Redactie
21-11-2022, 17:00
De gemeente heeft met behulp van onder meer gegevens van het autobezit en parkeerdrukmetingen berekend dat de parkeerdruk gemiddeld met ongeveer 10% zal afnemen door betaald en vergunninghoudersparkeren. Dat sluit ook aan bij de ervaringen. Het gaat om een gemiddeld cijfer. Het effect zal niet voor elke woonstraat hetzelfde zijn.
Met vriendelijke groet,
Dominik van Lankeren
Gemeente Schiedam
Rollen
Anonieme gebruiker
Anoniem
schrijft op
23-11-2022, 21:37
Ik denk niet dat het een oplossing wordt,want mijn broertje woont in schiedam oost en daar is het ook betaald parkeren maar hij klaagt ook elke avonda dat hij geen parkeerplek kan vinden,er moeten meer parkeerplaatsen komen in plaats van plantenbakken in de tollenstraat waar voorheen parkeerplekke. Waren,en ze zijn in de avond zo eng ben bang als ik daar loop dat er een rat op mij gaat springen en de verlichting is zo slecht dat ik met mn telefoon verlichting loop.
J. Rook
schrijft op
Rollen
Geverifieerde gebruiker
26-11-2022, 16:35
Een betere regeling dan een onbestemde parkeerplek „huren“, zoals nu wordt voorgesteld, lijkt mij het huren van een vaste plek. Iedere hoofdbewoner zou dan 1 vaste parkeerplek worden toegekend tegen een (beperkte) vergoeding – de vergoeding dan alleen ter voorkoming van het onnodig reserveren van een niet gebruikte parkeerplek.
De overblijvende parkeerruimte zou dan op een eerlijke wijze kunnen worden verdeeld onder belangstellenden, met voor elke extra plek per woning een steeds hoger wordend huurbedrag.
Het doel van een parkeerregeling is de parkeerdruk te verminderen. Dit probleem zou structureler kunnen worden bereikt door alternatieve vervoersvormen te bevorderen. Dus naast fietsen het OV. (Het OV behoeft wel verbetering - het is nu, vooral ‘s avonds, slecht.) Deze aanpak zorgt ook voor meer gezondheid: minder zitten, schonere omgeving.
Patricia Verkade
schrijft op
Rollen
Geverifieerde gebruiker
Redactie
29-11-2022, 14:54
Het is misschien aantrekkelijk om een eigen parkeerplaats op de straat te kunnen gebruiken. Maar dat zou er dan wel voor zorgen dat veel plaatsen leegblijven als de bewoner niet thuis is. Anderen kunnen die plaats niet gebruiken op dat moment. Er is te weinig ruimte om dat te kunnen doen. Het is ook niet de bedoeling om parkeerplaatsen die deel uitmaken van de openbare weg, exclusief voor één gebruiker te reserveren. Een eigen parkeerplaats kan alleen op privégrond of in een parkeergarage.
Het gemeentelijk mobiliteitsbeleid is om het gebruik van andere vervoermiddelen dan de auto te stimuleren. Dat kunt u terugvinden in de Mobiliteitsvisie die eind 2020 is vastgesteld. Vaker de fiets, het openbaar vervoer of een deelauto gebruiken zal inderdaad bijdragen aan en schonere en leefbare (woon)omgeving.
Met vriendelijke groet,
Eric Stuyfzand
Gemeente Schiedam
Rollen
Anonieme gebruiker
01-12-2022, 20:22
Als ik de reacties zo lees gaat deelgebied 1 tegen een parkeervergunning zijn. Mijn grote zorg is wat ik dan met mijn auto moet als ik tussen 17:00 en 22:00 thuis kom en alles vol staat in deelgebied 1 (wat meer regel dan uitzondering is) en de omliggende deelgebieden hebben allemaal voor een vergunning gekozen.
Waar kan ik dan als bewoner van deelgebied 1 mijn auto kwijt, ik parkeer nu namelijk meestal in de François haverschmidt buurt (niet omdat ik het wil maar omdat het niet anders kan) als dat betaald is, waar moet ik dan naar toe? Of kan ik ook een vergunning voor die buurt aanvragen als ik zelf in een ander deelgebied woon?
NB ik snap niet dat de gemeente hier niet zelf stelling in neemt. De opdeling in buurten waardoor de ene buurt wel betaald kan worden en de ander niet is een onacceptabel scenario. Om over dit soort dilemma’s keuzes te maken hebben we toch volksvertegenwoordigers gekozen die een welafgewogen beslissing nemen waarin alle belangen zo veel mogelijk worden meegenomen. Dit bij de bewoners neerleggen is naar mijn idee niet je verantwoordelijkheid durven nemen.
Dominik van Lankeren
schrijft op
Rollen
Geverifieerde gebruiker
Redactie
02-12-2022, 15:20
Het gemeentebestuur heeft ervoor gekozen om alleen betaald parkeren in te voeren als daarvoor draagvlak bij bewoners en bedrijven in de buurt bestaat. Dit voeren wij op deze manier uit.
Er is op dit moment nog niets te zeggen over de uitslag van de draagvlakmeting. De gebiedsindeling is zo gekozen dat bewoners zoveel mogelijk over hun eigen buurt kunnen beslissen. We zijn ons ervan bewust dat er hierdoor verschillen tussen deelgebieden kunnen gaan ontstaan. Dit is op meer plekken in de stad het geval, bijvoorbeeld in Nieuwland.
Voor wie naast een gebied met betaald parkeren woont kan (als de situatie het toelaat) het mogelijk worden om een parkeervergunning aan te vragen voor naastgelegen vergunninghoudersgebied. Bij de definitieve uitwerking van de parkeerregeling kijken we goed naar de eventuele verschillen in Schiedam-West.
Dominik van Lankeren
Gemeente Schiedam
Rollen
Anonieme gebruiker
03-12-2022, 09:15
“De gebiedsindeling is zo gekozen dat bewoners zoveel mogelijk over hun eigen buurt kunnen beslissen?” Dus deelgebied staat gelijk aan eigen buurt? Ik denk dat niemand in deelgebied 1 het gehele deelgebied als zijn/haar/hen eigen buurt ervaart. Deelgebied 1 is veel te groot. Dit in tegenstelling tot de andere buurten/deelgebieden. Waarom is er met twee maten gemeten?
Patricia Verkade
schrijft op
Rollen
Geverifieerde gebruiker
Redactie
07-12-2022, 11:46
Bij het maken van de deelgebieden hebben we gekeken naar buurten die wat betreft de dichtheid van de bebouwing en het parkeren overeenkomsten vertonen. De buurten in deelgebied 1 vertonen die overeenkomst. Daarom is daar één deelgebied van gemaakt. Er is geen sprake van "meten met twee maten".
Met vriendelijke groet,
Eric Stuyfzand
Gemeente Schiedam
Rollen
Anonieme gebruiker
Dominique van de Vorle
schrijft op
07-12-2022, 14:51
Ik denk dat er een volgende keer bij het definiëren van de deelgebieden ook een maximale grootte zou kunnen worden gehanteerd. Deelgebied 1 is namelijk inderdaad te groot. De rubenslaan en vooral de aleidastraat zijn goede grenzen. Als ik bijvoorbeeld ten oosten van de aleidstraat woon ga ik echt niet aan de westkant ervan parkeren.
Rollen
Anonieme gebruiker
09-12-2022, 16:18
Ik vind het heel vreemd dat in de ene reactie van de gemeente wordt aangegeven dat de deelgebieden zo zijn ingedeeld dat deze overeenkomen met buurten en in de volgende reactie dat de indeling is gebaseerd op overeenkomsten in bebouwingsdichtheid en parkeren. Wat is nu de reden voor de keuze voor zo’n groot deelgebied. En waarom is dit logisch voor het oplossen van het parkeerprobleem? Terwijl de andere gebieden juist klein zijn gehouden.
Rollen
Anonieme gebruiker
Dominique van de Vorle
schrijft op
07-12-2022, 14:57
Over parkeerdruk, ik zou overwegen mijn auto weg te doen als de wijk beter ontsloten zou zijn qua OV. Vooral 's avonds en in het weekend zijn er weinig tot geen opties. Ik las helaas niets over investeringen in OV en fiets in de folder.
Dominik van Lankeren
schrijft op
Rollen
Geverifieerde gebruiker
Redactie
07-12-2022, 16:08
Over de exacte investeringen in onder andere fiets en openbaar vervoer hopen we volgend jaar meer te kunnen vertellen. Waar we aan denken is te lezen in de mobiliteitsvisie van de stad: https://www.schiedam.nl/a-tot-z/mobiliteitsvisie
Wel kunnen we zeggen dat sinds oktober de nachtmetro op vrijdag en zaterdag weer rijdt op de stations aan de C-lijn. Ook gaat er de komende jaren fors worden geïnvesteerd om met meer metro's op de C-lijn te kunnen rijden. Daar hoort ook de aanleg van meer en veiliger fietsparkeerplekken bij de metro bij. We zetten als stad nog steeds in op een Ringbus die alle Schiedamse wijken met elkaar en met het station verbindt.
Voor de fiets werken we aan de regionale snelfietsroute tussen Rotterdam, Schiedam en Westland. In Schiedam volgt deze route de Burgemeester Knappertlaan en de Vlaardingerdijk. Ook komen er bij de stations betere en bewaakte fietsenstallingen bij.
Rollen
Ik heb een Brommobiel deze heeft een kenteken maar geen autokenteken, ik moet gebruik maken van een parkeervak, heb ik ook een vergunning nodig?
Rollen
Brommobielen zijn gelijk gesteld aan motorvoertuigen, zoals voor het betalen van parkeerbelasting. Je moet voor een brommobiel dus een parkeervergunning aanvragen.
Met vriendelijke groet,
Patricia Verkade
Gemeente Schiedam
Rollen
Ik snap de problematiek, maar in de Westfrankelandse straat zit ook het Liduinahof en daar gaat het om. Deze mensen zijn afhankelijk van mantelzorgers, zoals ik die drie keer per week er kom.Als er parkeergeld geheven gaat worden op de dag zullen deze mensen weer terug gaan naar het alleen zijn. En als er s`avonds parkeergeld geheven gaat worden is het dan misschien een idee om een parkeer vergunning te verlenen aan het eerste contactpersoon ivm calamiteiten. Nu worden deze alleen afgegeven als de bewoner zelf in bezit is van een auto, maar de gemiddelde leeftijd is daar rond 80 jaar en zeker niet meer in bezit van een auto.
Vriendelijke groet
Rollen
Mantelzorgers kunnen via Minters (info@minters.nl) een parkeervergunning aanvragen. Deze parkeervergunning is een app waarmee je 200 uur per jaar kan parkeren voor € 0,40 per uur (tarief vanaf 1 januari 2023). Of degene aan wie je de zorg verleent al een auto heeft of niet, maakt hierbij niet uit. Veel mantelzorgers komen ook overdag langs. Tot 17.00 uur zal er in elk geval geen betaald parkeren zijn en is ook geen vergunning nodig.
Met vriendelijke groet,
Dominik van Lankeren
Gemeente Schiedam
Rollen
Er wordt een beeld geschetst dat er iets te kiezen valt, maar als men tegen stemt dan is de kans levensgroot dat de parkeer problematiek van de naburige wijk wordt ‘geadopteerd’. Dus de “keuze” per wijk forceert een ‘ja’, waar een algehele stemming (mogelijk) een ander beeld geeft.
Rollen
De gemeente heeft de indeling in deelgebieden gemaakt omdat zodoende de bewoners kunnen kiezen wat zij vinden dat bij hun buurt past. Zo heeft elke buurt zo veel mogelijk invloed op wat in de nabije omgeving gebeurt. Het zou daardoor inderdaad kunnen gebeuren dat in het ene deelgebied wel en het andere geen betaald parkeren komt. Na invoering van betaald parkeren komt er binnen een jaar een evaluatie. Mocht er in een deelgebied parkeeroverlast zijn ontstaan, dan kan daar iets aan gedaan worden als de buurt dat wil.
Met vriendelijke groet,
Eric Stuyfzand
Gemeente Schiedam
Rollen
Er is momenteel geen groot parkeerprobleem in onze buurt: Met name op de dag is het vrij leeg op straat. Bij het invoeren van betaald parkeren wordt een eerste parkeervergunning geweigerd indien er parkeergelegenheid is op eigen terrein. Dit verplicht ons tot parkeren in de tuin terwijl dit niet nodig is. Als gevolg hiervoor kunnen onze kinderen niet meer in onze tuin spelen, maar moeten ze de straat op. Dit kan toch niet de bedoeling zijn?
Rollen
Als aan een woning blijkens de bouw of omgevingsvergunning een eigen parkeerplaats is verbonden (dan is er meestal ook een uitrit), wordt er geen eerste parkeervergunning verstrekt. Dit heeft tot doel om de openbare parkeerplaatsen beschikbaar te houden voor wie geen eigen plaats heeft. Als er behoefte is om voor een bepaalde tijd op straat te parkeren en geen parkeervergunning beschikbaar is, kan ook de visite-app gebruikt worden.
Met vriendelijke groet,
Eric Stuyfzand
Gemeente Schiedam
Rollen
Betaald parkeren , Ja graag.
Alleen dan gelijk dat laffe tijdstip veranderen naar 8:00 tot 17:00 uur.
Ik woon aan de rand, en de straat staat vol met busjes, auto's van mensen die door hebben dat ze hier wel gratis kunnen staan.
Maak wel uitzonderingen voor bedrijven die in het gebied zitten en soms meerdere auto's/busjes hebben. Die horen hier een plekje te hebben.
En wat er ook altijd gebeurd bij werkzaamheden aan de huizen (schilderen etc. ) die gasten gooien gewoon een paar containers en keten op bestaande plekken neer en staan daar een maandje of twee. Regel dan dat de mensen uit die wijk dan vrij op bijv. de lange haven mogen staan.
Rollen
Het tijdvenster van 17 uur tot 22 uur is de uitkomst van de enquête die daarover in 2021 in Schiedam-West is gehouden.
Als er betaald parkeren met vergunningen voor bewoners komt in deze periode, zorgt dat ook voor verlaging van de parkeerdruk overdag. Wie de auto voor langere tijd "stalt" in West kan er dan 's avonds niet meer gratis parkeren en zoekt een andere plaats. Die auto's staan er dan overdag meestal ook niet meer.
Als er betaald parkeren komt in West is de vergunning ook op de Nieuwe Haven geldig.
Met vriendelijke groet,
Eric Stuyfzand
Gemeente Schiedam
Rollen
Het probleem hier is precies dat moment tussen 16:00 en 17:00. Ik begin mijn werk om 7:00 en ben meestal rond 16:15 thuis, Ik heb meer dan eens mijn auto 4 straten verder moeten parkeren omdat er in de straat zelf geen plaats is. Loop je dan terug naar je huis dan zie je de een na de ander wegrijden. Een flink aantal zijn om 17:00 wel weg. Verder zijn er ook mensen die heel onreglamtig werken (een buurman van mij zit in de beveiliging) die wil ook wel eens om 10:00 thuiskomen en dan ook voor zijn deur kunnen parkeren.
---
En zomenteen hebben we een heel rere verdeling van tijden Lange haven (deel van het Centrum) van 9:00 tot 20:00 , straatje verder 17:00 tot 22:00.
Rollen
De vragen en opmerkingen over de venstertijden zijn ons duidelijk. We zijn voor nu, zoals gezegd, teruggevallen op de uitkomst van de enquête uit 2021. Die uitkomst was duidelijk. We weten dat dit vooraf niet voor iedereen een passende situatie oplevert, maar wel dat het parkeerprobleem helpt verlichten op de momenten met de hoogste parkeerdruk.
Wij gaan de parkeersituatie rond de eventuele invoering van betaald parkeren ook evalueren. Dit doen we met enquêtes, metingen en wijkgesprekken. Hieruit kan volgen dat het nodig en gewenst is om een bestaande regeling of venstertijden aan te passen. Uiteraard zullen we in dat geval voorstellen om de regeling in een wijk of buurt aan te passen.
Met vriendelijke groet,,
Dominik van Lankeren
gemeente Schiedam
Rollen
Hoi, ik woon in de Gorzen, net over de Westerhavenbrug.
Wanneer is mijn wijk aan de beurt voor een stemming en waarom is mijn wijk niet tegelijk meegenomen? Ik voorzie een groot waterbedeffect in mijn nu al volle wijk. Dit had voorkomen kunnen worden door de Gorzen meteen ook mee te nemen in de stemming.
Rollen
De draagvlakmeting in de Gorzen staat gepland voor maart 2023. Het staat gepland na Schiedam-West omdat we ook in de Gorzen iedereen zo goed mogelijk willen informeren. Het was niet mogelijk om dat voor 2 wijken tegelijk op een goede manier te doen.
Op dit moment is de uitslag van de stemming in Schiedam-West en Zuid niet bekend. Als we deze kennen en er zou betaald parkeren komen, zal de gemeente de uitvoeringsplanning opstellen. Daarbij houden we rekening met een mogelijk waterbedeffect tussen de wijken.
Met vriendelijke groet,
Dominik van Lankeren
Gemeente Schiedam
Rollen
Hoi, dank voor het antwoord!
In de Gorzen is de parkeerdruk veel groter dan in deelgebied 5 van Schiedam-West. De Westerkade is juist waar je parkeert omdat daar in de avond altijd wel een plek vrij is.
Indien deelgebied 5 ja stemt en betaald parkeren wordt ingevoerd, komt er dan een mogelijkheid (betaalde vergunning) om toch gebruik te maken van de vrije parkeerplaatsen, desnoods tot aan het moment dat hier betaald parkeren ook wordt ingevoerd?
Ik ben benieuwd naar de uitvoeringsplanning en ook de parameters en uitgangspunten en meetmethode voor het vaststellen en meten van het waterbedeffect.
Rollen
De mogelijkheid om een parkeervergunning in een andere sector (in dit voorbeeld deelgebied 5) aan te vragen bestaat al in Schiedam voor de zogenaamde overloopgebieden. Mocht de door u geschetste situatie zich voordoen, dan is dit dus een mogelijkheid.
De gemeente meet het waterbedeffect door een parkeerdrukmeting voor en na het invoeren van betaald parkeren. Of het effect zodanig is dat belanghebbende er hinder van ondervinden, kan gemeten worden via een enquête.
Met vriendelijke groet,
Eric Stuyfzand
Gemeente Schiedam
Rollen
Voer betaald parkeren in vanwege de bedrijfsbussen die geparkeerd worden,mensen uit een andere buurt die hun (2e) auto parkeren en die er dan weken staan en niet van de plek komt.
Rollen
De gemeente verwacht dat als er betaald parkeren met vergunningen voor bewoners zou zijn, er minder derde en volgende auto's geparkeerd zullen worden. Mogelijk kiezen sommigen ervoor ook voor hun tweede auto een andere oplossing te vinden. Maar wie een tweede auto heeft, kan ook een tweede parkeervergunning aanvragen.
Bedrijfsbussen zijn voor velen een ergernis. Maar de gemeente heeft ook oog voor de waardevolle spullen die vaak in de bussen zitten, waarmee mensen hun werk doen. Daarom werkt de gemeente aan (beveiligde) parkeerterreinen voor de bedrijfsbussen aan de randen van de wijk. Als die terreinen er zijn, kunnen de bussen daarheen verwezen worden. Dat kan alleen in combinatie met betaald parkeren.
Met vriendelijke groet,
Eric Stuyfzand
Gemeente Schiedam
Rollen
Ik ben tegen betaald parkeren. Je blijf maar betalen in nl. Al die mensen die het juist goed vinden hebben ze geld te veel ofzo dit is echt belachelijk dat mensen dit goedkeuren alles gaat omhoog in dit land en dan gaan mensen nog stemmen voor betaald parkeren niet normaal. Ik hoop dat er geen betaald parkeren komt want ik zit al krap bij de kas en all me geld gaat al naar de nl staat.
Rollen
Ik vraag betaald parkeren. Er is nooit een parkeerplaats op de vlaardingerdijk straat. Ik woon hier en ik kan niet voor mijn huis parkeren als ik thuiskom van mijn werk of in de buurt. Ik parkeer voor de bar en koop kaartjes omdat de barklanten met de auto komen en 's avonds na het drinken van alcohol terugkomen. er is een parkeertragedie.
Rollen
Hoe wordt de telling gedaan, door de gemeente of door een onafhankelijke partij?
Rollen
De draagvlakmeting wordt uitgevoerd door het Kenniscentrum. Dit is het onafhankelijke onderzoeksbureau van de gemeenten Maassluis en Schiedam. Op schiedam.nl kunt u meer informatie over het kenniscentrum vinden, zoals onder andere de privacyverklaring.
Met vriendelijke groet,
Eric Stuyfzand
Gemeente Schiedam
Rollen
Ik woon met 3 volwassen kinderen met een baan buiten de stad. Met mijzelf erbij heb ik niet voldoende aan 2 vergunningen. Nu hebben we ook nooit een parkeerprobleem. Er zijn hier altijd wel lege vakken in de straat. Komt er een parkeerplaats aan de rand van de wijk? Nu is onlangs op een parkeerplaats mijn katalysator onder de auto vandaan gesleuteld. Wanneer er een parkeergelegenheid komt, is deze dan beveiligd?
Rollen
Als de buurt kiest voor betaald parkeren, kan bij het invoeren ook een derde parkeervergunning worden verstrekt. De locaties voor beveiligde parkeerplaatsen zijn nog niet bekend omdat het onderzoek daarnaar nog loopt. Bij de beveiliging denkt de gemeente aan een hek met voldoende hoogte, verlichting en camera's.
Met vriendelijke groet
Eric Stuyfzand
Gemeente Schiedam
Rollen
Aan 3 parkeervergunningen heb ik niets als je met 4 personen naar het werk moet. Buiten dat wordt het parkeren voor mij dan te duur. Wanneer mijn kinderen zelf de vergunning gaan betalen houdt het sparen om een eigen woning te zoeken op. Wanneer dit doorgaat zal ik elders in de stad moeten parkeren waar geen betaling nodig is. Ik hoop dus van harte dat het niet doorgaat. Zeker als ik bedenk dat er meer dan genoeg plek is.
Rollen
Ik ben tegen het betaald parkeren. Ik woon in de fabribuurt en na 16:00 is hier nooit een parkeerplek te vinden. Elke nacht staan de auto’s hier op elke stoep. Ik heb ondertussen al 5 parkeerboetes binnengekregen. Met betaald parkeren zal dit zeker niet veranderen omdat hier nou eenmaal adressen zijn met meerdere auto’s. Mijn advies is om van het fabriplein een parkeerterrein te maken met extra parkeergelegenheid. Dat zal deze buurt een hele hand helpen
Rollen
Betaald parkeren met vergunning voor bewoners zal zorgen voor minder auto's in de wijk omdat het maximumaantal vergunningen is gekoppeld aan een woning. Nu zijn er woningen waar (veel) meer dan twee auto's bij horen, daarvoor kan straks geen parkeervergunning aangevraagd worden.
Bij de start van betaald parkeren kan éénmalig een derde vergunning per woning aangevraagd worden. Het aantal derde parkeervergunningen zal in de loop van de jaren steeds minder worden.
Als onderdeel van de herinrichting van de FFL-buurt is op een eerder moment al het Fabriplein opnieuw ingericht. Een ruime meerderheid van de inwoners in West heeft in de mobiliteitsenquête in 2019 laten weten het een slecht idee te vinden om groen en speelruimte op te offeren voor parkeerplaatsen. Deze ruimte is nodig voor groen, spelen en ontmoeten. Maar door betaald parkeren verwachten wij dus wel een verschil in parkeerdruk.
Met vriendelijke groet,
Eric Stuyfzand
Rollen
Op basis waarvan is de tijdspanne bepaald van 17:00 tm 22:00? In deelgebied 4 nassaulaan/warande valt de parkeerdruk mee, vanwege de basisscholen en het feit dat we dicht bij centrum zitten kan ik mij voorstellen dat vooral geparkeerd wordt tussen 7:00 en 17:00. Echter als 17:00 tm 22:00 wordt gehanteerd in andere deelgebieden is het onvermijdelijk dat men uitwijkt naar andere gebieden.
Rollen
De tijdspanne 17 uur tot 22 uur is bepaald op basis van een enquête onder inwoners van Schiedam-West uit 2021 waarin 68 % van de deelnemers de voorkeur uitsprak voor 17 uur tot 22 uur. Na eventuele invoering van betaald parkeren wordt de parkeersituatie geëvalueerd met tellingen en een enquête. Hieruit kan naar voren komen dat de tijdspanne nog wordt aangepast.
Als er verschillende parkeersituaties zijn tussen de deelgebieden, is uitwijkgedrag inderdaad onvermijdelijk. Hoe groot dat uitwijkgedrag kan worden, is nu nog niet te zeggen.
met vriendelijke groet,
Dominik van Lankeren
Gemeente Schiedam
Rollen
Ik ben tegen het betaald parkeren, want dit zal het probleem namelijk niet oplossen. Er moeten meer plekken gecreërt worden, door bijvoorbeeld de fabriplein om te bouwen naar een parkeerterrein. Er zijn nieuwe woningen gebouwd om de fabriplein heen, maar de hoeveelheid parkeerplekken zijn het zelfde gebleven. De wijken zijn aan het groeien, maar de hoeveelheid parkeerplekken blijven het zelfde, waardoor er geen balans meer is. I.p.v betaald parkeren in te gaan voeren, kan er gekeken worden om meer parkeerplekken te creëren. Betaald parkeren zie ik als een moderne uitbuiting van inwoners. Je betaald al wegenbelasting, autoverzekering en noem het maar op. Waarom ook betalen om te parkeren voor je huis? Slaat nergens op.
Er zijn parkeerplekken waar alleen de 'heilige' elektrische auto's mogen parkeren. Afschaffen die handel. Heb vaker gehad dat er een parkeerplek beschikbaar is, alleen mijn voertuig mag daar niet parkeren.
Iedereen stem NEE met een gezonde verstand. Inflatie is al torenhoog (10%+), waarom ook voor parkeervergunningen betalen? Doe maar niet.
Rollen
Betaald parkeren in een middel dat helpt bij het zo goed mogelijk verdelen van de schaarse parkeerruimte en daarmee het verlichten van de parkeerproblemen in de buurt.
Het is aan de gemeenteraad om hier de tarieven voor te bepalen.
Schiedam groeit. Er is nog steeds een grote vraag naar woningen. Elk nieuwbouwproject is verplicht de eigen parkeervraag op te lossen. In gebieden met betaald parkeren hebben inwoners met een eigen parkeerplek (bijvoorbeeld in een garage of in de tuin) geen recht op een parkeervergunning voor straatparkeren.
De gemeente blijft zich inzetten voor verduurzaming van auto’s. Het inrichten van laadplekken hoort hier bij. Het aantal elektrische auto’s groeit sneller dan het aantal laadpalen. De bezetting op de laadpalen is ook sterk gegroeid. Ook ‘s nachts. De elektrische auto’s staan hierdoor niet op reguliere plekken en het effect op de parkeerdruk in de wijk is daarmee beperkt.
Met vriendelijke groet,
Dominik van Lankeren
Gemeente Schiedam
Rollen
Hoe veel zal de parkeerdruk eigenlijk afnemen door invoering van betaald parkeren? Is daar onderzoek naar gedaan of data uit andere buurten over?
Rollen
De gemeente heeft met behulp van onder meer gegevens van het autobezit en parkeerdrukmetingen berekend dat de parkeerdruk gemiddeld met ongeveer 10% zal afnemen door betaald en vergunninghoudersparkeren. Dat sluit ook aan bij de ervaringen. Het gaat om een gemiddeld cijfer. Het effect zal niet voor elke woonstraat hetzelfde zijn.
Met vriendelijke groet,
Dominik van Lankeren
Gemeente Schiedam
Rollen
Ik denk niet dat het een oplossing wordt,want mijn broertje woont in schiedam oost en daar is het ook betaald parkeren maar hij klaagt ook elke avonda dat hij geen parkeerplek kan vinden,er moeten meer parkeerplaatsen komen in plaats van plantenbakken in de tollenstraat waar voorheen parkeerplekke. Waren,en ze zijn in de avond zo eng ben bang als ik daar loop dat er een rat op mij gaat springen en de verlichting is zo slecht dat ik met mn telefoon verlichting loop.
Rollen
Een betere regeling dan een onbestemde parkeerplek „huren“, zoals nu wordt voorgesteld, lijkt mij het huren van een vaste plek. Iedere hoofdbewoner zou dan 1 vaste parkeerplek worden toegekend tegen een (beperkte) vergoeding – de vergoeding dan alleen ter voorkoming van het onnodig reserveren van een niet gebruikte parkeerplek.
De overblijvende parkeerruimte zou dan op een eerlijke wijze kunnen worden verdeeld onder belangstellenden, met voor elke extra plek per woning een steeds hoger wordend huurbedrag.
Het doel van een parkeerregeling is de parkeerdruk te verminderen. Dit probleem zou structureler kunnen worden bereikt door alternatieve vervoersvormen te bevorderen. Dus naast fietsen het OV. (Het OV behoeft wel verbetering - het is nu, vooral ‘s avonds, slecht.) Deze aanpak zorgt ook voor meer gezondheid: minder zitten, schonere omgeving.
Rollen
Het is misschien aantrekkelijk om een eigen parkeerplaats op de straat te kunnen gebruiken. Maar dat zou er dan wel voor zorgen dat veel plaatsen leegblijven als de bewoner niet thuis is. Anderen kunnen die plaats niet gebruiken op dat moment. Er is te weinig ruimte om dat te kunnen doen. Het is ook niet de bedoeling om parkeerplaatsen die deel uitmaken van de openbare weg, exclusief voor één gebruiker te reserveren. Een eigen parkeerplaats kan alleen op privégrond of in een parkeergarage.
Het gemeentelijk mobiliteitsbeleid is om het gebruik van andere vervoermiddelen dan de auto te stimuleren. Dat kunt u terugvinden in de Mobiliteitsvisie die eind 2020 is vastgesteld. Vaker de fiets, het openbaar vervoer of een deelauto gebruiken zal inderdaad bijdragen aan en schonere en leefbare (woon)omgeving.
Met vriendelijke groet,
Eric Stuyfzand
Gemeente Schiedam
Rollen
Als ik de reacties zo lees gaat deelgebied 1 tegen een parkeervergunning zijn. Mijn grote zorg is wat ik dan met mijn auto moet als ik tussen 17:00 en 22:00 thuis kom en alles vol staat in deelgebied 1 (wat meer regel dan uitzondering is) en de omliggende deelgebieden hebben allemaal voor een vergunning gekozen.
Waar kan ik dan als bewoner van deelgebied 1 mijn auto kwijt, ik parkeer nu namelijk meestal in de François haverschmidt buurt (niet omdat ik het wil maar omdat het niet anders kan) als dat betaald is, waar moet ik dan naar toe? Of kan ik ook een vergunning voor die buurt aanvragen als ik zelf in een ander deelgebied woon?
NB ik snap niet dat de gemeente hier niet zelf stelling in neemt. De opdeling in buurten waardoor de ene buurt wel betaald kan worden en de ander niet is een onacceptabel scenario. Om over dit soort dilemma’s keuzes te maken hebben we toch volksvertegenwoordigers gekozen die een welafgewogen beslissing nemen waarin alle belangen zo veel mogelijk worden meegenomen. Dit bij de bewoners neerleggen is naar mijn idee niet je verantwoordelijkheid durven nemen.
Rollen
Het gemeentebestuur heeft ervoor gekozen om alleen betaald parkeren in te voeren als daarvoor draagvlak bij bewoners en bedrijven in de buurt bestaat. Dit voeren wij op deze manier uit.
Er is op dit moment nog niets te zeggen over de uitslag van de draagvlakmeting. De gebiedsindeling is zo gekozen dat bewoners zoveel mogelijk over hun eigen buurt kunnen beslissen. We zijn ons ervan bewust dat er hierdoor verschillen tussen deelgebieden kunnen gaan ontstaan. Dit is op meer plekken in de stad het geval, bijvoorbeeld in Nieuwland.
Voor wie naast een gebied met betaald parkeren woont kan (als de situatie het toelaat) het mogelijk worden om een parkeervergunning aan te vragen voor naastgelegen vergunninghoudersgebied. Bij de definitieve uitwerking van de parkeerregeling kijken we goed naar de eventuele verschillen in Schiedam-West.
Dominik van Lankeren
Gemeente Schiedam
Rollen
“De gebiedsindeling is zo gekozen dat bewoners zoveel mogelijk over hun eigen buurt kunnen beslissen?” Dus deelgebied staat gelijk aan eigen buurt? Ik denk dat niemand in deelgebied 1 het gehele deelgebied als zijn/haar/hen eigen buurt ervaart. Deelgebied 1 is veel te groot. Dit in tegenstelling tot de andere buurten/deelgebieden. Waarom is er met twee maten gemeten?
Rollen
Bij het maken van de deelgebieden hebben we gekeken naar buurten die wat betreft de dichtheid van de bebouwing en het parkeren overeenkomsten vertonen. De buurten in deelgebied 1 vertonen die overeenkomst. Daarom is daar één deelgebied van gemaakt. Er is geen sprake van "meten met twee maten".
Met vriendelijke groet,
Eric Stuyfzand
Gemeente Schiedam
Rollen
Ik denk dat er een volgende keer bij het definiëren van de deelgebieden ook een maximale grootte zou kunnen worden gehanteerd. Deelgebied 1 is namelijk inderdaad te groot. De rubenslaan en vooral de aleidastraat zijn goede grenzen. Als ik bijvoorbeeld ten oosten van de aleidstraat woon ga ik echt niet aan de westkant ervan parkeren.
Rollen
Ik vind het heel vreemd dat in de ene reactie van de gemeente wordt aangegeven dat de deelgebieden zo zijn ingedeeld dat deze overeenkomen met buurten en in de volgende reactie dat de indeling is gebaseerd op overeenkomsten in bebouwingsdichtheid en parkeren. Wat is nu de reden voor de keuze voor zo’n groot deelgebied. En waarom is dit logisch voor het oplossen van het parkeerprobleem? Terwijl de andere gebieden juist klein zijn gehouden.
Rollen
Over parkeerdruk, ik zou overwegen mijn auto weg te doen als de wijk beter ontsloten zou zijn qua OV. Vooral 's avonds en in het weekend zijn er weinig tot geen opties. Ik las helaas niets over investeringen in OV en fiets in de folder.
Rollen
Over de exacte investeringen in onder andere fiets en openbaar vervoer hopen we volgend jaar meer te kunnen vertellen. Waar we aan denken is te lezen in de mobiliteitsvisie van de stad: https://www.schiedam.nl/a-tot-z/mobiliteitsvisie
Wel kunnen we zeggen dat sinds oktober de nachtmetro op vrijdag en zaterdag weer rijdt op de stations aan de C-lijn. Ook gaat er de komende jaren fors worden geïnvesteerd om met meer metro's op de C-lijn te kunnen rijden. Daar hoort ook de aanleg van meer en veiliger fietsparkeerplekken bij de metro bij. We zetten als stad nog steeds in op een Ringbus die alle Schiedamse wijken met elkaar en met het station verbindt.
Voor de fiets werken we aan de regionale snelfietsroute tussen Rotterdam, Schiedam en Westland. In Schiedam volgt deze route de Burgemeester Knappertlaan en de Vlaardingerdijk. Ook komen er bij de stations betere en bewaakte fietsenstallingen bij.
Dominik van Lankeren
Gemeente Schiedam